facebook
Collega’s gezocht, ja!
4

De ICT-partner voor het MKB en de zorg sinds 2004.

Zoeken

Waar bent u naar op zoek?

Annuleren
Anbecom ICT Kenniscentrum 2 minuten leestijd

Microsoft Viva, een korte introductie

Sinds kort heeft Microsoft een nieuw platform beschikbaar; Microsoft Viva. Deze intranet-achtige oplossing wordt ook wel een “employe experience” platform genoemd. Viva dient als startpunt, voor bijvoorbeeld werknemers, om gemakkelijk bij verschillende, gedeelde, informatiebronnen van hun bedrijf te komen.

Het perscommuniqué, dat Microsoft vorige week uitbracht, verwoordde het als volgt: “Viva verenigt communicatie, kennis, leerprocessen, resources en inzichten in een geïntegreerde gebruikerservaring die werknemers en teams alle middelen geeft om vanaf elke locatie opperbest te presteren.

Microsoft Viva bouwt maximaal voort op de brede mogelijkheden en de diepgang die Microsoft 365 biedt en die zich uiten via Microsoft Teams en andere Microsoft 365-apps die mensen elke dag gebruiken. Microsoft Viva is ontworpen als een open en uitbreidbaar platform met een krachtig en steeds groeiend ecosysteem van partners. Het is eenvoudig te integreren met de systemen en tools die een organisatie al gebruikt.”

Oftewel: Microsoft Viva is de ingang voor alle communicatie, kennis, leermiddelen en inzichten van een bedrijf, die op een centrale plaats gedeeld kan worden. Microsoft Viva start met vier modules: Connections, Insights, Topics en Learning en er is nog meer op komst.

1. Viva Connections
Viva Connections is het startpunt van de dag, de toegangspoort naar de digitale werkplaats. In het dashboard zijn taken, agenda, nieuws, intranet en rapportages bij elkaar gebracht. Viva Connections is geïntegreerd in de Teams-omgeving en dé toegang tot interne communicatie en betrokkenheid van werknemers. De feed en het dashboard zijn te personaliseren, bijvoorbeeld met rollen en lagen. Zo kan het management en de directie voor interne communicatie gemakkelijk in contact blijven met medewerkers.

2.     Viva Learning
Uit een onderzoek van LinkedIn kwam naar voren dat 94% van de werknemers langer in een bedrijf zou blijven als dit meer zou investeren in hun leer- en ontwikkelingsproces. Viva Learning maakt nieuwe vaardigheden en kennis opdoen laagdrempelig en gemakkelijk in te plannen in de agenda. Viva Learning creëert een centrale hub voor leren in Teams. Met behulp van AI wordt de juiste inhoud op het juiste moment aangeboden met LinkedIn Learning, Microsoft Learn en andere learning-applicaties. Ook kunnen eigen trainingen en verplichte cursussen worden aangeboden of een leerpad op maat worden uitgezet.

3. Viva Insights
Om balans en productiviteit te helpen verbeteren in teams maakt Viva Insights gebruik van datagestuurde inzichten en aanbevelingen (met privacybescherming). Managers zien in één oogopslag hoeveel er wordt vergaderd, en ze kunnen aanbevelingen doen om focustijd en pauzes inplannen of agenda’s te blokkeren. Ook is de integratie met de meditatietool Headspace mogelijk. Viva Insights garandeert de bescherming van de privacy van individuele medewerkers. Persoonlijke Insights zijn alleen zichtbaar voor de werknemer, door geaggregeerde en geïdentificeerde data biedt Insights ook volop inzichten in productiviteit en bijvoorbeeld risicofactoren voor stress voor managers en directie.

4.  Viva Topics
Het vinden en samenstellen van informatie kost medewerkers elke dag ontzettend veel tijd, hoe zorgvuldig documentsystemen en kennisbanken ook zijn opgezet. Dat geldt nog meer voor nieuwe collega’s en voor wie alleen vanuit huis werkt. Uit onderzoek van Microsoft bleek dat mensen het equivalent van 7 weken per jaar spenderen aan het opzoeken of hersamenstellen van informatie.

Viva Topics heeft de oplossing en biedt met behulp van AI context verschillende soorten content aan als een soort Wikipedia. In Teams, Office en SharePoint zijn themakaarten beschikbaar met informatie over een onderwerp, gerelateerde documenten en een lijst collega’s die hier veel mee te maken hebben. Ook is het mogelijk om een pagina te openen met alle info die Viva Topics over dit thema heeft gevonden en experts kunnen helpen om deze pagina’s te beheren. Gebruik maken van informatie uit diensten van derden is ook mogelijk, zoals ServiceNow en Salesforce.

Wilt u meer weten wat de mogelijkheden zijn voor uw bedrijf of organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Hulp nodig bij het productief samenwerken? Ik help je graag, zodat je niet stil komt te staan.

- Kevin, IT Specialist Maak een afspraak met Kevin

Recente berichten over Anbecom ICT Kenniscentrum

Hybride werken en uw ICT-omgeving

Allerlei variaties op de manier van werken zijn ondertussen de normaalste zaak van de wereld. Op kantoor, thuis, deels kantoor en deels thuis, etc.

Lees meer
Microsoft Viva, een korte introductie

Sinds kort heeft Microsoft een nieuw platform beschikbaar; Microsoft Viva. Deze intranet-achtige oplossing wordt ook wel een “employe experience” platform genoemd. Viva dient als startpunt, voor bijvoorbeeld werknemers, om gemakkelijk bij verschillende, gedeelde, informatiebronnen van hun bedrijf te komen.

Lees meer
5 aandachtspunten voor de moderne (thuis)werkplek.

De voordelen van thuiswerken zijn inmiddels bekend en breed gedragen: een betere balans tussen werk en privé, een hogere productiviteit en minder reistijd. Toch zijn die voordelen geen vanzelfsprekendheid. We zien dat veel organisaties onvoldoende aandacht besteden aan de thuiswerkplek, in de breedste zin van het woord.

Lees meer
Gebruik een wachtwoordZIN!

73% van de populairste wachtwoorden ter wereld kan binnen een seconde worden gekraakt, volgens data van de NordPass-wachtwoordbeheerder. Hieruit is op te maken dat miljoenen mensen nog steeds een algemeen en zwak wachtwoord gebruiken. In deze blog helpen we u op weg om gebruik te gaan maken van sterke wachtwoorden, die de kans op een hack en daarmee ongewenste schade verkleint.

Lees meer
Anbecom ICT

Anbecom ICT