Collega’s gezocht, ja!
4

De ICT-partner voor het MKB en de zorg sinds 2004.

Zoeken

Waar bent u naar op zoek?

Annuleren
Anbecom ICT Kenniscentrum 2 minuten leestijd

(Weer) grip op de moderne werkplek met Microsoft Intune

“Hoe krijgen we weer grip op al die apparaten waarop onze bedrijfsdata toegankelijk is?” Een vraag die velen bezig houdt nu thuiswerken hoogtij viert.

Fantastisch natuurlijk dat we de mogelijkheid hebben om thuis en onderweg te werken nu we onze programma’s en data in de cloud hebben staan. Maar hoe staat het gesteld met de beveiliging van al de apparaten die daarvoor worden gebruikt? De privé laptop/PC, de tablet, het mobieltje, etc. Het antwoord hierop is Microsoft Intune.

Wat is Intune?

Intune is een online beheertool voor (mobiele) apparaten. Niet alleen voor Windows desktops en laptops, maar ook voor mobiele apparaten met MacOS, iOS en Android besturingssystemen. Met het inzetten van Intune krijgen we grip op twee belangrijke zaken:

  • Het beheersen van de toegang tot programma’s en data op de verschillende apparaten
  • Het afdwingen van de naleving van het beveiligingsbeleid op de verschillende apparaten

Microsoft noemt dit MAM (Mobile Application Management) en MDM (Mobile Device Management).

Wat is MAM?

Juist in deze tijd, waarbij medewerkers veelal thuiswerken, komt het veel vaker voor dat er gewerkt wordt met apparaten die niet het eigendom zijn van de organisatie. Op deze apparaten worden wel de zakelijke programma’s gebruikt en is tevens alle zakelijke data beschikbaar. Het volledig overnemen van het beheer van deze privé apparaten zullen de meeste medewerkers geen goed idee vinden. En daar komt MAM om de hoek kijken. Met MAM kunnen we namelijk eisen stellen aan apparaten die gebruik willen maken van zakelijke toepassingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Vereisen van een minimale versie van het Operating System
  • Voorkomen dat bedrijfsdata meegaat in de automatische reservekopie                
  • Versleutelde opslag van applicatie data
  • Vereisen van een pincode of vingerafdruk

Maar ook zaken regelen als:

  • Het blokkeren van gegevensuitwisseling tussen privé en zakelijke applicaties
  • Het blokkeren van de mogelijkheid van afdrukken en/of het maken van screenshots
  • Het (selectief) wissen van bedrijfsgegevens bij verlies of diefstal van het apparaat
  • etc.

Wat is dan MDM?

MDM maakt het mogelijk om vanuit de cloud alle gebruikte apparaten te beheren. Eigenlijk een onmisbare tool wanneer er gebruik wordt gemaakt van zakelijke mobiele apparatuur. De mogelijkheden zijn enorm. Te veel om ze hier allemaal op te noemen, maar zaken waaraan bijvoorbeeld gedacht kan worden zijn:

  • Op afstand instellen van het beveiligingsbeleid
  • Automatische installatie van applicaties en updates
  • Conditioneel toegang verlenen tot applicaties
  • Versleutelen van data
  • Resetten van wachtwoorden en vergrendelen van apparaten
  • Bedrijfsgegevens wissen
  • Handhaven van het vergrendelingsbeleid
  • etc.

Het verschil tussen MAM en MDM

Een wezenlijk verschil tussen MAM en MDM is dus dat we met het eerste specifieke bedrijfsapplicaties of bedrijfsdata beveiligen en beheren en met het tweede het volledige apparaat beveiligen en beheren.

Bovenstaande maakt wel duidelijk dat Microsoft Intune een ontzettend belangrijke bijdrage levert aan het veilig (mobiel) werken. En omdat het een standaard onderdeel is van een aantal Microsoft 365 licenties hebben veel organisaties al de beschikking tot deze mooie tool!

Wilt u meer weten over Intune en de mogelijkheden voor uw eigen organisatie? Ik vertel u er graag meer over!

Mark Hoogendijk

Hulp nodig bij het productief samenwerken? Ik help je graag, zodat je niet stil komt te staan.

- Kevin, IT Specialist Maak een afspraak met Kevin

Recente berichten over Anbecom ICT Kenniscentrum

Hybride werken en uw ICT-omgeving

Allerlei variaties op de manier van werken zijn ondertussen de normaalste zaak van de wereld. Op kantoor, thuis, deels kantoor en deels thuis, etc.

Lees meer
Microsoft Viva, een korte introductie

Sinds kort heeft Microsoft een nieuw platform beschikbaar; Microsoft Viva. Deze intranet-achtige oplossing wordt ook wel een “employe experience” platform genoemd. Viva dient als startpunt, voor bijvoorbeeld werknemers, om gemakkelijk bij verschillende, gedeelde, informatiebronnen van hun bedrijf te komen.

Lees meer
5 aandachtspunten voor de moderne (thuis)werkplek.

De voordelen van thuiswerken zijn inmiddels bekend en breed gedragen: een betere balans tussen werk en privé, een hogere productiviteit en minder reistijd. Toch zijn die voordelen geen vanzelfsprekendheid. We zien dat veel organisaties onvoldoende aandacht besteden aan de thuiswerkplek, in de breedste zin van het woord.

Lees meer
Gebruik een wachtwoordZIN!

73% van de populairste wachtwoorden ter wereld kan binnen een seconde worden gekraakt, volgens data van de NordPass-wachtwoordbeheerder. Hieruit is op te maken dat miljoenen mensen nog steeds een algemeen en zwak wachtwoord gebruiken. In deze blog helpen we u op weg om gebruik te gaan maken van sterke wachtwoorden, die de kans op een hack en daarmee ongewenste schade verkleint.

Lees meer

Anbecom ICT